Tuesday, January 23, 2007

Usahawan akuakultur

Petikan dari sumber.(29 Disember 2006)

Seorang usahawan berasal dari Johor telah berjaya mengusahakan penternakan ikan air tawar secara ternakan menggunakan kolam sangkar dan kolam gentian.

Di antara aktiviti yang dijalankan oleh En. Mohd Fadzil ini ialah menternak ikan untuk jualan, pembenihan, menternak ikan hiasan dan menanam tumbuhan akuatik

Ikan yang diternak termasuk tilapia, puyu, ikan sepat, ikan patin dan ikan keli. Pada masa ini ternakan ikan tilapia mencecah 8,000 ekor, puyu (10,000 ekor), ikan patin(3,000 ekor) dan ikan sepat sebanyak 1,000 ekor.

Ikan tilapia dijual pada harga RM5.50 seekor, ikan sepat(RM12 seekor), ikan puyu(RM8 seekor), ikan patin(RM9 seekor) dan ikan keli RM3.50 seekor)

Pada masa yang sama juga, dia juga menjalankan aktiviti pembenihan ikan tilapia, sepat dan keli.

Anak-anak ikan dijual bersaiz seinci pada harga mengikut sepsis iaitu ikan keli (antara lapan dan sembilan sen seekor), ikan tilapia (antara 10 – 12 sen seekor) dan ikan sepat (20 sen seekor).

Kebanyakan pembeli adalah daripada kalangan penternak ikan yang mnegusahakan projek akuakultur seperti Mohd Fazdil.

Menurutnya, kos operasi bidang akuakultur kebanyakannya melibatkan makanan iaitu kira-kira 50 peratus.

Mohd Fazdil bagaimanapun bertuah kerana anggota keluarganya turut membantunya setiap hari.

Mohd Fazdil juga menawarkan kursus dalam bidang berkaitan penternakan asas ikan air tawar, menternak ikan hiasan dan menternak makanan ikan serta menanam tumbuhan akuatik.

Mohd Fazdil juga menasihati kepada mana-mana individu yang ingin turut jejak langkahnya supaya mengkaji aspek pemasaran terlebih dahulu selain mempunyai minat dan mempunyai pengetahuan terlebih dahulu.